maanantai 9. maaliskuuta 2015

Luonnonsuojelu

1) Mitkä asiat vaativat erityistä suojelua ja millä tavoin luonnonsuojelua voidaan toteuttaa?
2) Ilmiöpedagogiikan taustalla olevan Deweyn mukaan koulu on pienoisyhteiskunta ja oppimisen tulisi tapahtua autenttisessa ympäristössä. Kuten yhteiskunnassakin myös luokassa voidaan jakaa vastuualueen pienryhmille kiinnostuksen mukaan ja tällä tavalla saada asiantuntijoita, jotka tarkastelevat samaa ilmiötä eri näkökulmista ja jotka lopulta tuodaan yhteen jakamaan tietoa. Luokka voidaan jakaa tässä esimerkissä monella tapaa. Joku ryhmä voisi tutustua tarkemmin siihen, mitkä asiat vahingoittavat luontoa (lentomatkustaminen, ruoantuotanto, hiilijalanjälki...) ja millä tavoin, toinen ryhmä voisi tutustua luonnonsuojeluun erikoistuneisiin ryhmiin (esim. Greenpeace) ja joku ryhmä voisi tutustua siihen, millaisilla toimilla jokainen voi suojella luontoa (omaan hiilijalanjälkeen tutustuminen, omat elintavat...). Tavoitteena on valmistella jokaiselle aiheelle omistettu teemapäivä, johon voi liittyä mm. vierailuja koulun ulkopuolella ja kutsuttuja vieraita (Greenpeacen henkilöitä).
 Opettajan rooli on toimia suunnanantajana ja varmistaa, että aiheet liittyvät opetussuunnitelmaan ja aiheeseen liittyvät teoriat ja käsitteet tulevat osaksi oppimista.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti