keskiviikko 25. helmikuuta 2015

Ilmiöpedagogiikasta hyvin lyhyesti:


Ohessa on erinomaisia ehdotuksia esimerkiksi työpajoiksi tai yleensä työskentelyhetkiksi erilaisten metsään liittyvien aiheiden parissa. Kuten niistä huomaa, on aiheeseen perehtymisessä tai sen tutkimisessa hyödynnetty monien eri oppiaineiden sisältöjä. 

Tämä on ilmiöpedagogiikan yksi ydin; tarkastellaan kokonaisuuksia ja opitaan samalla niitä hyödyllisiä taitoja, joita OPS:kin edellyttää.

Opettaja voi valita esitellyistä vaihtoehdoista vaikka muutamankin toteuttaakseen työpajan / toimintarastin /toimintapäivän, tai sitten työskennellä pitkäkestoisemmin jonkin tietyn jakson ajan tutkien metsää monesta eri näkökulmasta.

Näin metsä itsessään liimaa yhteen niitä eri tieteenalojen näkökulmia ja oppilaan on mahdollisuus antaa oppimilleen asioille mielessään konkreettinen merkitys.

Myös ET:ssa voi työskennellä ilmiölähtöisesti. Tarjoile oppilaille vaikkapa sana "kulttuuri" ja katso, mitä näkökulmia he siitä löytävät. Näin saatte yhteissuunnittelun avuin oppilaat osallistaen, suunniteltua erilaisia toimintoja, joiden kautta pääsette osalliseksi kulttuurin käsitteestä.

Erilaisten didaktisten ratkaisujen avulla saatte vapaasti ja luvan kanssa vierailla eri oppiaineidenkin tonteilla.  






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti